Social Icons

HIGHLIGHT!!! Sijil2 pengesahan halal diiktiraf oleh Jakim & USA & pengeluar gelatin yg di sahkan halal INFANCA

Masalah kekurangan nutrisi pada ibu hamil Part 2

Salam sejahtera dan selamat datang ke maipilihdotcom ~ rakan nutrisi anda. 

hari ini saya masih lagi ingin meyambung tentang kesan kekurangan nutrisi pada ibu hamil. entry terdahulu di bahagian pertama.

  1. Angin
    masalah biasa yang dialami ibu hamil akibat daripada perubahan sistem pencernaan.
    Cadangan
    catat apa yang dimakan supaya anda boleh tahu makanan apa yang menyebabkan penyebab angin dalam badan. Makan 4-5 kali sehari dalam kuantiti yang kecil berbanding hidangan besar 3 kali sehari. Kunyah dan telan perlahan2 dan jaga pengambilan kalori harian bagi mengelakkan penambahan berat badan. Makan 4 atau lebih hidangan buah dan sayuran segar. Masak sayuran secara pantas berbanding masak lama seperti merebus. Minum air yang berkualiti dan cuba bersenam seperti berjalan boleh mengurangkan angin dalam badan.
  1. Pedih ulu hati.
    Kerap berlaku pada ibu hamil kerana pembesaran uterus menolak cecair dalam bahagian perut ke bahagian esofagus.
    Cadangan
    elakkan pengambilan makanan yang pedas dan berminyak, alkohol dan kopi. Kekalkan kecergasan dan jangn berbaring selepas makan. Makan lebih banyak sayuran mentah dan biasakan makan pada kuantiti yang sedikit tetapi kerap. Elakkan terlebih makan. Jika mengalami berat badan berlebihan, penurunan berat badan mampu mengurangkan pedih ulu hati berulang lebih kerap. Apabila pedih ulu hati berlaku, minum segelas ESP suam. B complex membantu sistem pencernaan berfungsi dengan sempurna. Ostematrix pula mempunyai kesan alkali yang akan bergabung dengan asid perut dan mengurangkan berlakunya pedih ulu hati.
  1. buasir
    Ia sering berlaku pada ibu hamil. Kebiasaanya sembelit mengundang berlakunya buasir.
Cadangan
makan lebih banyak buah segar dan sayuran mentah. Minum 8 gelas sehari. Makan makanan kaya serat untuk melancarkan proses pembuangan. Elakkan pengambilan makanan pedas dan daging kerana sukar dihadam. Sekiranya buasir disertai pendarahan, amalkanVitalea, B complex dan vitamin C untuk penghasilan semula sel darah merah. Kalcium mengelakkan keadaan yang lebih teruk lagi iaitu kanser kolon. Vitamin C membantu penyembuhan luka. B complex sangat penting untuk sistem pencernaan dan mengurangkan tekanan pada rektum sekaligus memperbaiki sistem pembuangan. Garlic plus sebagai antibiotik semulajadi untuk menguatkan sistem imun.

  1. Insomnia
    biasanya berlaku di hujung kehamilan bila mana sukar mendapat posisi tidur yang selesa. Kerap kencing juga mengganggu keupayaan untuk tidur pada waktu malam.
    Cadangan
    elakkan sajian berat sebelum masuk tidur. Jangan paksa untuk tidur tetapi cubalah untuk membaca sehingga rasa mengantuk datang. Tidur dan bangun pada waktu yang sama setiap hari. Amalkan Ostematrix kerana kalsium mempunyai kesan penenang. B complex meningkatkan kadar kerehatan dan meleraikan tekanan. Sama seperti B complex, vitamin C juga meredakan tekanan.
  1. kekejangan kaki
    berlaku akibat kekurangan nutrisi. Semasa kehamilan ibu dam janin berkongsi nutrisi dari diet harian serta makanan tambahan. Ia juga hasil daripada kesukaran pengaliran darah secara lancar kerana tekanan dari pertembahan berat badan.
    Cadangan
    makanan tambahan yang sangat membantu ialah kalsium yang terkandung dalam ostematrix. Kalsium juga penting untuk menghalang tekanan darah tinggi dan menyokong perkembangan janin. Ketika tidur tinggikan kedudukan kaki pada posisi berbaring. Jangan berdiri terlalu lama dan membebani kedua2 belah kaki serentak. B coplex dan vitamin C membantu kelancaran darah.
  1. Mabuk dan mual (morning sickness)
    Normal bagi 50 peratus wanita hamil akan mengalami gejala ini antara 6 hingga 12 minggu kehamilan. Jika keadaan berlarutan selepas 12 minggu ia adalah keadaan yang tidak normal dan mengakibatkan dehidrasi, kekurangan zat dan kehilangan berat badan. Berkemungkinan keadaan tidak normal ini berlaku kerana hormon estrogen terlalu berlebihan.
    Cadangan
    Makan makanan ringan seperti biskut diantara waktu makan dan jangan biar perut kosong untuk jangkamasa yang lama. Makan dalam kuantiti yang sedikit tetapi kerap. Jika keluar berjalan, bawa bekalan ringan termasuk air. Anda boleh cuba teh halia untuk mengurangkan rasa mual.
    Anda boleh mengamalkan ESP untuk kenyang lebih lama. ESP mempunyai indeks glisemik rendah yang membebaskan gula ke dalam darah secara perlahan-lahan. Oleh itu anda akan merasa kenyang lebih lama. Pengambilan B complex juga akan membantu mengurangkan rasa mual.
  1. Hidung berdarah dan hidung tersumbat.
    Semasa hamil, pertambahan isipdu darah menyebabkan kapilari darah yang halus dalam hidung pecah dan mengakibatkan hidung berdarah. Kekurangan vitamin C penyumbang terhadap gejalan ini.
    Cadangan
    pastikan pengambilan vit C mencukupi. Vit C juga boleh didapati dari brokoli, kobis, lemon, oren dan strawberries. Pengambilan Ostematrix akan menstimulasi hidung mengeluarkan mukus dalam hidung yang tersumbat.
  1. masalah kulit
    ibu hamil bakal mengalami masalah kulit seperti berjerawat, kulit kusam dan berjeragat. Rasa yakin diri ibu hamil akan terjejas kerana penampilan yang kurang menarik ketika hamil.
    Cadangan
    Jaga kebersihan kulit dan elak penggunaan kosmetik yang mengandungi bahan kimia. B complex merupakan nutrisi penting yang akan membantu masalah kulit ketika hamil. vitamin D dalam ostematrix menyokong pemulihan sel kulit. Zinc pula dapat mengurangkan kesan2 parut jerawat.
  1. Strechmark (selulit)
    kulit mengembang secara tiba2 dan jaluran2 terbentuk menjejaskan bahagian perut, punggung, paha dan payudara.
    Cadangan
    Sapukan krim yang boleh didapati di farmasi atau anda boleh memilih herbal blend dari Shaklee untuk disapukan pada bahagian yang terjejas. Herbal blend juga boleh digunakan untuk mengurut betis yang kekejangan dan tumit kaki yang pecah.

  1. Vericose vein
    urat2 timbul dipermukaan kulit paha dan betis. Pengaliran darah yang terganggu mengakibatkan ia berlaku biasanya kepada orang yang berdiri atau duduk terlalu lama.
    Cadangan
    makan makanan yang kurang kandungan lemak sebaliknya lebihkan pengambilan sayuran dan ikan. Pantau peningkatan berat badan dan lakukan senaman ringan. Pemakaian stokin yang lastik menghalan pembengkakan. Duduk dengan kaki yg berlunjur dan elakkan duduk atau berdiri terlalu lama. Kekurangan vit C akan melemahkan struktur salur darah menyumbang kepada berlakunya vericose vein. Pengambilan omega guard mampu melegakan rasa sakit dan menyokong urat menjadi lembut.Vitamin C akan melancarkan perjalanan darah dan mencegah lebam2. Ostematrix mampu mencegah kekejangan pada kaki.   



Fauziah Hamzah (Cik Pau)
Shaklee ID : 846053 | Mobile : 012.764.0760 | Email : bibimie@gmail.com

Promosi Disember

Salam sejahtera dan selamat datang ke maipilihdotcom ~ rakan nutrisi anda. 

Berikut promosi sepanjang Disember. 




Masalah kekurangan nutrisi pada ibu hamil

Selamat datang ke maipilih.com ~ rakan nutrisi anda. 

Apa khabar? Cuti sekolah dah pun bermula. ramai teman2 yang dah mula pergi bercuti. saya masih bercuti di rumah memandangkan suami tak dapat nak ambil cuti lama2. kerja dengan orang mcm nilah. mujur juga saya dah bekerja sendiri jadi cuti ini dapatlah anak2 duduk di rumah. kalau masa kerja dulu, cuti sekolah pun terpaksa tinggal di transit. 




Masalah kekurangan nutrisi pada ibu hamil.

Kita sedia maklum ibu hamil memerlukan nutrisi yang cukup bagi menampung keperluan ibu dan juga bayi. saya masih lagi terjumpa dengan ibu hamil yang masih tak mau mengambil sebarang makanan tambahan kerana bimbang anak jadi besar dan sukar melahirkan. maknanya masih ada ibu2 hamil yang tidak memikirkan kesan kekurangan zat disepanjang tempoh kehamilan, baik untuk diri mahupun untuk bayi yang dikandung. Jom kita tengok masalah2 yang dihadapi sekiranya kekurangan nutrisi di sepanjang tempoh kehamilan. 

1. Anemia
ketika hamil, isipadu cecair darah bertambah sebanyak 50%, akibat daripada pertambahan plasma berbanding sel darah merah. Pertambahan plasma pula berlaku lebih cepat berbanding sel darah merah. nisbah plasma kepada sel darah merah yang sangat jauh berbeza mengakibatkan sel darah merah yang bertugas sebagai pengangkut oksigen atau lebih dikenali sebagai hemoglobin semakin menurun dan mengakibatkan anemia. 

Anemia biasanya terjadi ketika trimester kedua. Ibu akan mengalami keletihan, degupan jantung yang pantas, mengalami kepucatan pada kulit, gusi dan kelopak dalam mata. Ibu akan mengidam makanan seperti ais, makanan berkanji yang mana menunjukkan tanda kekurangan nutrisi. 

Cadangan : 
Ambil makanan kaya zat besi untuk membantu penghasilan sel2 darah merah agar seimbang dengan kadar penghasilan plasma dalam darah. antaranya sayuran hijau, prunes dan kismis. untuk pengambilan makanan tambahan Shaklee, ibu hamil boleh mengamalkan Vitalea yang diformulasikan dengan zat besi. 

Pengambilan zat besi ini pula hendaklah diambil bersama dengan vitamin C bagi membantu penyerapan zat besi yang lebih efisyen. Oleh itu anda boleh mendapatkan Sustained Released Vitamin C yang berteknologi pelepasan secara berperingkat. 

2. Asma
Asma merupakan keradangan peparu akibat dari serangan virus. kebanyakan ibu hamil mengurangkan pengambilan ubat2 asma kerana tidak mahu memberi kesan terhadap bayi. adalah sukar untuk mengelakkan punca2 tercetusnya asma iaitu habuk, sejuk dan sebagainya.

Cadangan :
Pengambilan Omega Guard yang bertindak sebagai anti radang mampu bertindak menentang virus yang menyerang. vitamin C juga penting bagi menguatkan sistem imun ibu dan mengelakkan asma ini dari berlaku. 

3. Sakit belakang
keadaan ini adalah situasi biasa buat ibu hamil akibat daripada perubahan struktur tubuh, pertambahan berat badan dan perubahan hormon. 

Cadangan : 
kurangkan tempoh duduk pada suatu posisi dalam keadaan yang lama. pastikan tempat tidur selesa untuk berbaring dan gunakan bantal untuk menyokong belakang ketika tidur dalam keadaan mengiring. makanan tambahan yang boleh mengurangkan sakit belakang ialah Ostematrix. ia delengkapi dengan vitamin D yang membantu penyerapan kalsium dengan lebih efektif. 

4. Jangkitan saluran kencing. 
ibu hamil akan mengalami kekerapan kencing kerana pundi kencing tertekan dengan pertumbuhan bayi. tak semua air kencing dapat dikeluarkan dan ini mengakibatkan jangkitan kuman pada saluran kencing berlaku. 

Cadangan : 
Elakkan pengambilan makanan bergula secara berlebihan kerana makanan bakteria ialah gula. tingkatkan pengambilan air bersih. ibu hamil digalakkan mengambil yogurt setiap hari untuk mengekalkan bakteria sihat dalam sistem pembuangan. 

anda boleh mengamalkan vitamin C untuk menguatkan sistem imun. Ostematrix untuk mengurangkan ketidakselesaan ketika membuang air kecil manakala B complex untuk sistem pencernaan yang lebih teratur.

5. Gusi berdarah. 
Peningkatan hormon estrogen ketika hamil menyebabkan gusi membengkak dan aliran darah ke gusi juga meningkat. ini menggalakkan pendarahan pada gusi jika kebersihan mulut tidak dijaga. 

Cadangan :
Pastikan diet harian dilengkapi kalsium. anda boleh amalkan pengambilan Ostematrix dan ESP untuk meredakan bengkak gusi. Kurang pengambilan vitamin C juga menyumbang kepada faktor pendarahan gusi. Jaga kebersihan gigi dengan cara menggosok dan memfloss gigi anda. 

6. Sembelit.
Perubahan hormon ketika hamil menyebabkan otot pencernaan kurang menjalankan tugasnya. peningkatan hormon progesteron mengurangkan kecekapan pembuangan air besar. penguncupan beritma secara normal pada usus besar menjadi lambat dan mengakibatkan sembelit. 

Cadangan : 
tambahkan makanan berserat dalam diet harian. minum 2-3 liter air sehari. Ostematrix membantu mengembalikan semula penguncupan otot usus besar dan mengelakkan simptom kanser kolon. kekurangan B complex juga boleh mengakibatkan sembelit kerana ia berfungsi membantu mencerna lemak, protein dan karbohidrat dalam sistem pencernaan. 

7. Batuk selesema.
biasa dialami ibu hamil dan mudah terkena serangan secara kerap. oleh itu langkah pencegahan perlu diambil supaya emosi tak terganggu di sepanjang kehamilan. 

Cadangan : 
ibu2 hamil boleh meningkatkan pengambilan vitamin C sekiranya terdapat tanda2 serangan batuk dan selesema. Vitalea dan B complex perlu untuk segera sembuh dan mengurangkan tekanan. 

8. kemurungan. 
boleh menyerang ibu hamil akibat perubahan hormon yang berlaku ketika hamil. rasa mudah marah dan sensitif juga biasa berlaku. 

Cadangan : 
cuba bertenang dan cari rakan untuk meluah perasaan. tidak digalakkan untuk bersendirian melayan perasaan. Omega 3 yang terkandung dalam Omega Guard membantu penghantaran impuls saraf dan fungsi otak secara normal. B complex pula penting untuk fungsi otak dan sistem saraf secara normal. Kalsium dalam Ostematrix pula memberi kesan tenang kepada ibu hamil. 

9. Diabetis ketika hamil.
keadaan ini hanya berlaku di sepanjang tempoh kehamilan dan hilang selepas melahirkan. berlaku apabila insulin yang mengawal gula dalam darah kurang cekap akibat hormon yang dirembeskan oleh placenta. Simptom yang biasa dialami ialah kerap kencing, berasa sangat haus, keletihan dan boleh juga tanpa sebarang simptom. 

Cadangan : 
kawal pemakanan dan kurangkan pengambilan gula serta makanan bergula. jika lapar, minum segelas ESP yang mempunyai index glisemik rendah. makanan yang mempunyai GI yang rendah melepaskan gula dalam darah secara perlahan2 dan ini menyebabkan perut kenyang lebih lama. 

10. Pening.
pada trimester kedua, tekanan darah sering menurun kerana rahim menekan pada saluran darah utama. darah yang kurang sampai ke otak mengakibatkan rasa pening pada ibu hamil. 

Cadangan : 
Jangan bergerak pantas dari kedudukan berbaring untuk berdiri. ambil masa untuk duduk seketika sebelum bersedia untuk berdiri. jika tiba2 berasa pening, cari tempat yang selamat untuk duduk dan tundukkan kepala menyentuh lutut sehingga lega rasa pening tersebut. Pengambilan B complex membantu memetabolismekan gula dalam darah dan penting utk pengedaran darah yang efisyen. 

  1. Pre-eclampsia dan eclampsia
komplikasi kehamilan akibat tekanan darah tinggi, bengkak akibat takungan air berlebihan dalam badan dan terlebih protein dalam air kencing. Boleh berlaku sejak dari kehamilan trimester kedua. Jika mengalami simptom ini kebarangankalian mengalami eclampsia adalah tinggi pada kehamilan akan datang. Faktor risiko yang lain juga termasuk masalah ginjal, diabetis dan tekanan darah tinggi untuk jangkamasa panjang. Peratusan kecil wanita dengan preeclampsia akan mengalami eclampsia dengan sawan atau koma.

Cadangan :
Dapatkan rehat yang cukup dan penting jika mengalami tanda2 tersebut. Makanan tambahan yang boleh diamalkan ialah Omega Guard untuk melancarkan perjalanan darah, mengurangkan kadar tekanan darah dan mencairkan darah. Garlic Plus boleh membantu menurunkan paras tekanan darah. Vit E juga boleh meningkatkan kecekapan pengaliran darah.

  1. Edema (pembengkakan)
    peningkatan estrogen dalam badan ketika hamil meningkatkan risiko penakungan cecair dalam badan. Bengkak biasa berlaku pada tangan, kaki dan muka namun mesti dipantau berterusan keranan ia mungkin petanda awal kepada simptom pre-eclampsia.

Cadangan :
pada awal kehamilan, jangan amalkan pemakaian cincin. Perhatikan jika terdapat pembengkakan tangan dan kaki lebih dari biasa, beritahu doktor memandangkan ia mungkin petanda untuk pre-eclampsia dan risiko komplikasi kehamilan yang lain. Kurangkan pengambilan garam dan makanan yang diproses disamping mengekalkan pengambilan makan seimbang. Pakai pakaian yang longgar dan selesa termasuk kasut yang sesuai. Apa bila berehat, ampu kaki pada kedudukan lebih tinggi.

Edema boleh terjadi kerana kekurangan protein yang membawa kepada penakungan air. Anda boleh amalkan ESP untuk mendapatkan protein yang cukup. B complex pula bertindak mengurangkan penakungan cecair dalam badan. Ostematrix pula menggantikan semula mineral yang hilang ketika pemulihan edema. Vitamin C menyokong fungsi hormon adrenal yang berperanan mengimbangi kandungan cecair dalam badan dan mengawal edema.  



Bersambung part 2.




Fauziah Hamzah (846053)
012.764.0760
bibimie@gmail.com


Mengapa perlu side income?

Salam sejahtera dan selamat datang ke maipilih.com ~ rakan nutrisi anda. 

Terima kasih kerana sudi singgah mencari informasi di sini. Saya nak share satu artikel dari siaran akhbar tempatan. 


Baru2 ini kenyataan akhbar tentang pendapatan RM3600 sudah dikira miskin bandar. Kali ini Kumpulan Wang Simpanan Pekerja pula dijangkakan tidak mencukupi untuk menampung keperluan hari tua. 

Semakin lama hidup bagai dihimpit kerana kenaikan harga barang dan pelbagai jenis cukai yang dikenakan. Saya tak pasti kalau masih ada yang boleh bertahan dengan hanya makan gaji walaupun kedua2 suami isteri bekerja. Keperluan untuk anak2 juga menuntut perbelanjaan yang besar. Pernahkah anda terfikir untuk menjana pendapatan sampingan yang tidak memerlukan modal yang besar? 

Saya ingin mengajak anda menyediakan tabungan hari tua bersama bisnes Shaklee. Hanya memerlukan 2 jam sehari secara konsisten setiap hari. Anda berpeluang menikmati 3 C yang Shaklee tawarkan iaitu - 
1. cash (untung runcit, bonus jualan, bonus bertingkat sehingga aras 6 kebawah), 
2. convention (persidangan dalam dan luar negara dgn layanan 6 bintang)
3. car (bonus dalam bentuk wang utk digunakan samada membeli kereta idaman atau apa jua keperluan yang anda hajati) 

Mungkin anda perlu menjawab beberapa soalan secara jujur dan tanya pada diri adakah cukup keperluan berikut hanya dengan makan gaji? 


Atau anda boleh memilih soalan yang serba ringkas di bawah : 
Nak gaji berapa RM yang selesa?  
Nak kerja di mana? 
Nak pakai kereta apa? 
Suka nak duduk rumah yang bagaimana? 
Melancong ke mana?
Kalau keinginan kita besar, tak mungkin tercapai semua impian besar kita dengan hanya makan gaji. 

Kalau anda pernah dengar bait lagu lama, antara liriknya ialah

"Ramai2 kita menyanyi
Jangan ingat susah dan sunyi
Kita hidup hanya sekali 
Oo mesti senang hati"

Kalau hutang keliling pinggang, kesihatan merosot, hidup tertekan dengan tuntutan kerja, kurang masa bersama dengan anak2... Sukar untuk kita nak berada dalam keadaan senang hati. 

Saya akan sambung di entri seterusnya tentang kenapa kita mesti senang hati, mengambil kira hidup ini hanya sekali bak lirik lagu di atas... 

Stay tuned yaa... 

Set terlaris

Salam sejahtera dan selamat datang ke maipilih.com ~ rakan nutrisi anda. 

Apa khabar? Selamat bercuti bersama keluarga di musim cuti persekolahan. Saya percaya musim cuti sekolah ini ramai cikgu2 juga yang ambil kesempatan utk cuti bersalin. Jadi dapatlah bercuti lama sedikit. Atau yang dah lebih kuota anak 5 orang tu sudah tentu mengambil kesempatan di cuti persekolahan yg panjang ni. Aha... Selamat berpantang dan menyusukan so permata hati anda. 

Saya nak share set terlaris yang menjadi permintaan ramai dua minggu kebelakangan ini. 













Alhamdulillah semakin ramai ibu2 telah memilih hanya yang terbaik untuk si manja. malahan para suami juga telah menghadiahkan set2 tersebut buat isteri mereka. Syabas!

Jangan lepaskan peluang anda sementara promosi Omega Guard masih berlangsung. Hanya yang terbaik di maipilih.com ~ rakan nutrisi anda. 


Cik Pau (846053)
bibimie@gmail.com

Master Celebration tanda penghargaan Shaklee kepada pengedar

Salam sejahtera dan selamat datang ke maipilih.com ~ rakan nutrisi anda. 

Alhamdulillah semalam saya berpeluang menghadiri majlis meraikan master kam maria dan firdaus di hotel pullman, Putrajaya. Majlis ini adalah satu penghargaan Shaklee keatas pengedar yang telah mencapai peringkat yang tertinggi dalam Shaklee. 


Pencapaian sebagai Master Shaklee melayakkan anda memperolehi pendapatan tahunan melebihi RM600,000. Kejayaan ini bukan mengenai diri sendiri sahaja tetapi sebenarnya lebih kepada pencapain bersama. Berjaya menambah nilai dalam hidup orang lain samada dari segi kesihatan mahupun kewangan. Keadaan ini mampu mengubah kepada keadaan yang lebih baik pada ummah secara khususnya. 

Antara perkongsian beliau semalam ialah mengenai sistem kejayaan yang beliau pilih melalui : 
1. Mentor yg betul. Mentor sebagai contoh. Apa mentor kata kena ikut semua. 
2. Ilmu yg betul. Mesti ada ilmu utk kekal dalam perniagaan. Banyak membaca dan pergi kelas untuk mencari ilmu. Ada ilmu kena amalkan. 
3. Sistem yg betul. Sistem MLM shaklee sudah pun sempurna hingga x perlu buat sistem lain @ sistem sendiri. 
4. Tindakan luar biasa. Orang yg berjaya bertindak lebih dari kebiasaan. Tindakan yg biasa, hasilnya biasa2 saja. 
5. Impian luar biasa. Memacu kita bekerja keras untuk dapatkan impian tersebut. Impian adalah janji pada diri sendiri. Apa rasanya bila org lain mungkir janji pada kita? Bila kita mungkir janji pada diri sendiri kita akan rasa....? 

Suatu hari nanti saya akan pastikan untuk berada di atas pentas Master Celebration Fauziah dan Helmy. Membawa susur galur Rakan Nutrisi ke arah kejayaan bersama. Insya-Allah. 



Hilang sebahagian penglihatan akibat kekurangan omega 3

Salam sejahtera dan selamat datang ke maipilih.com ~ rakan nutrisi anda.

Apa khabar hari ini? Apa planning cuti sekolah ya? Anak2 saya pun dah malas nak pergi sekolah yang masih berbaki. Kiranya dah mula bercuti sendiri laa ni. Pergi sekolah pun bukan ada buat apa pun, katanya. Duduk rumah memang hadap tv sajalah. Tak apa kita bagi peluang sementara cuti sekolah.

Dah baca entry yang sebelum ni? Rugi kalau tak baca entry tentang mencegah 19 penyakit dengan pengambilan omega 3. ada salah satu penyakit yang sangat terkesan di hati saya sampai saya tak boleh tidur malam tadi. teresak2 juga saya menangis. Emosi sungguh rasanya bila terkenangkan tak berupaya lagi melihat wajah comel anak2, suami dan ibu saya. Nauzubillah....Semoga Allah jauhkan segala macam bentuk penyakit dari kami sekeluarga. Insya-Allah. Jom kita berkenalan dulu dengan penyakit ni ya.

Macular Degeneration




Terdapat gangguan yang menyebabkan kehilangan penglihatan yang progresif kerana degenerasi makula. Ia berlaku pada bahagian retina yang bertanggungjawab untuk menghasilkan penglihatan yang jelas. Ini disebabkan oleh pengerasan arteri yang menghalang oksigen dan sel yang membawa nutrisi untuk keperluan retina. Di USA dan Eropah, ia adalah penyebab utama masalah kehilangan penglihatan bagi mereka yang berusia lebih 55 tahun. Kemampuan untuk melihat boleh hilang secara beransur-ansur atau secara tiba-tiba dan kebiasaanya penglihatan periferi dan warna tidak terjejas.

Jenis-jenis macular degeneration iaitu

  1. Atropic (kering)
  2. Exudative (basah)
    - disusuli dengan pendarahan atau kebocoran cecair dari jaringan salur darah yang halus yang terletak di bawah titik tengah retina.
Di sebabkan hanya kerosakan pada retina yang terlibat, maka hanya penglihatan pusat akan hilang tetapi masih boleh melihat disekitar yang lain.

Macular degeneration berkemungkinan besar dari aktiviti radikal bebas, sama seperti penyebab kepada katarak. Faktor yang mempengaruhi seseorang mendapat macular degeneration termasuk penuaan, aterosklerosis, tekanan darah tinggi dan pencemaran alam sekitar.

Antara nutrisi yang dicadangkan ialah

  1. pengambilan omega-3 dapat mengurangkan sehingga 70% risiko macular degeneration daripada berlaku.
  2. CoQ health sebagai antioksidan kuat yang mampu melawan radikal bebas. Bertindak membaikpulih fungsi retina bagi pesakit jenis exudative, akibat dari faktor usia.
  3. Vitamin E dengan selenium dan ekstrak biji anggur juga bertindak sebagai antioksidan yang kuat yang melawan radikal bebas.
  4. Vitamin C selain bertindak sebagai antioksidan yang melawan radikal bebas, ia juga membantu pembentukan collagen bagi pembinaan jaringan salur darah yang kuat dan meredakan tekanan pada mata.

Cadangan diet harian


  1. meningkatkan pengambilan sayuran berdaun hijau seperti kailan, bayam serta brokoli. Pengambilan ikan yang mengandungi omega 3 seminggu sekali mampu mengurangkan risiko makula degeneration sebanyak 50%.
  2. pengambilan diet rendah Indeks Glisemik (low GI) membantu mengurangkan risiko sehingga 53 % malah menjadi 70% bila vitamin C juga digabungkan bersama.
  3. Pengambilan makanan kaya gula dan minuman manis akan menggalakkan berlakunya makula degeneration atau memburukkan lagi keadaan sedia ada.
  4. Antioksidan yang sangat membantu pencegahan ini ialah lutein dan zeaxantin. Sumber makanan yang mengandungi dua antioksidan ini ialah kailan, collard green, mustard green dan turnip green.   
begitulah serba sedikit info yang saya dapat kongsikan dari pembacaan tentang macular degeneration. Semoga kita sama-sama ambil iktibar atas kesan kekurangan omega 3 dalam badan kita. Insya-Allah.


Fauziah Hamzah (Cik Pau)
Shaklee ID : 846053 | Mobile : 012.764.0760 | Email : bibimie@gmail.com

Cegah 19 penyakit dengan minyak ikan Omega-3

Selamat datang ke maipilih.com ~ rakan nutrisi anda.

Jika entry terdahulu saya kongsikan keistimewaan minyak ikan omega-3 yang terkandung dalam Omega Guard, hari ini saya kongsikan manfaat pencegahan penyakit dengan omega guard. 


Cegah 19 penyakit dengan minyak ikan Omega-3


Minyak ikan omega-3 berupaya mencegah

1. kolesterol yang tinggi

Orang2 Eskimo, mendapat jumlah asid lemak omega-3 yang tinggi dari ikan berlemak. Mereka juga cenderung mengalami peningkatan HDL kolesterol dan trigliserida (lemak dalam darah) menurun. Beberapa kajian telah menunjukkan bahawa suplemen minyak ikan mengurangkan tahap trigliserida. 

2. Tekanan darah tinggi

Beberapa kajian klinikal menunjukkan bahawa diet yang mengandungi asid lemak Omega-3 mengakibatkan tekanan darah lebih rendah. Analisa 17 kajian klinikal menggunakan makanan tambahan minyak ikan mendapati bahawa mengambil 3 atau lebih gram minyak ikan setiap hari boleh mengurangkan tekanan darah pada penghidap tekanan darah tinggi yang tidak dirawat. Dos yang tinggi, bagaimanapun, hanya boleh diambil di bawah arahan doktor.

3. Penyakit jantung



Peranan asid lemak omega-3 dalam penyakit kardiovaskular telah diakui keberkesanannya. Salah satu cara yang terbaik untuk membantu mencegah penyakit jantung adalah dengan pengambilan makanan yang rendah lemak tepu dan makan makanan yang kaya dengan lemak monotaktepu dan politaktepu (termasuk omega-3). Bukti klinikal menunjukkan bahawa EPA dan DHA (asid eicosapentaenoic dan asid docosahexaenoic, 2 omega-3 asid lemak yang ditemui dalam minyak ikan) membantu mengurangkan faktor-faktor risiko untuk penyakit jantung, termasuk kolesterol tinggi dan tekanan darah tinggi. Minyak ikan telah terbukti menurunkan kadar trigliserida (lemak dalam darah), dan untuk menurunkan risiko kematian, serangan jantung, stroke, dan irama jantung yang tidak normal pada orang yang sudah mengalami serangan jantung. Minyak ikan juga membantu mencegah dan merawat aterosklerosis (pengerasan arteri) dengan melambatkan atau menghalang pembentukan plak dan darah beku, yang dapat menyumbat pembuluh darah.

Kajian populasi besar menunjukkan bahawa omega-3 dalam diet, terutamanya daripada ikan, membantu melindungi daripada serangan strok yang disebabkan oleh pemendapan plak dan darah beku dalam arteri yang membawa darah kepada otak. 

4. Diabetes

Penghidap diabetes sering mempunyai trigliserida tinggi dan paras HDL yang rendah. Asid lemak Omega-3 dari minyak ikan dapat membantu trigliserida dan apoprotein (penanda diabetes) yang lebih rendah, dan meningkatkan HDL, jadi pengambilan makanan atau mengambil makanan tambahan minyak ikan boleh membantu pesakit diabetes. Satu lagi jenis Omega-3 asid lemak, ALA (dari flaxseed, misalnya) mungkin tidak mempunyai manfaat yang sama dengan minyak ikan. 

5. Rheumatoid arthritis

Kebanyakan kajian klinikal yang menguji suplemen omega-3 untuk artritis telah memberi tumpuan kepada artritis reumatoid (RA), penyakit autoimun yang menyebabkan keradangan pada sendi. Beberapa kajian kecil telah mendapati bahawa minyak ikan membantu mengurangkan gejala RA, termasuk sakit sendi dan kekakuan pagi. Satu kajian menunjukkan bahawa orang yang mempunyai RA yang mengambil minyak ikan mungkin dapat menurunkan paras bukan steroid ubat anti-radang (NSAID). Walau bagaimanapun, tidak seperti ubat, minyak ikan hanya untuk merawat gejala. Kerosakan sendi masih berlaku.

Kajian makmal menunjukkan bahawa diet yang kaya dengan Omega-3 asid lemak (dan rendah keradangan asid lemak omega-6) boleh membantu pesakit osteoarthritis, walaupun kajian lebih lanjut diperlukan. Ia mampu merawat kekakuan sendi dan kesakitan, meningkatkan kekuatan pegangan, dan meningkatkan kecepatan berjalan pesakit osteoarthritis. Bagi sesetengah orang, gejala menjadi lebih buruk sebelum mereka bertambah baik. Ini dikatakan krisis penyembuhan. 

percubaan klinikal membuktikan omega-3 melegakan kesakitan pada pesakit RA atau sakit sendi yang disebabkan oleh penyakit radang usus dan nyeri haid (dysmenorrhea). Keputusan menunjukkan bahawa omega-3 asid lemak, bersama-sama dengan terapi konvensional dapat membantu melegakan sakit sendi. 

6. Sistemik lupus eritematosus (SLE)

Beberapa kajian kecil menunjukkan bahawa EPA dan minyak ikan boleh membantu mengurangkan gejala lupus, keadaan autoimun dicirikan oleh keletihan dan sakit sendi. Walau bagaimanapun, 2 kajian mendapati minyak ikan mempunyai kesan ke atas lupus nefritis (penyakit buah pinggang yang disebabkan oleh lupus, komplikasi yang sering dihadapo oleh pesakit SLE).

7. Osteoporosis

Beberapa kajian menunjukkan bahawa asid lemak omega-3 dapat membantu meningkatkan kadar kalsium dalam badan dan meningkatkan kekuatan tulang, walaupun tidak semua hasilnya positif. Beberapa kajian juga menunjukkan bahawa orang-orang yang tidak mendapatkan cukup sesetengah asid lemak perlu (terutamanya EPA dan asid gamma-linolenik [GLA], omega-6 asid lemak) lebih cenderung mengalami kehilangan jisim tulang berbanding mereka yang mempunyai asid lemak pada tahap normal. Dalam kajian ke atas wanita melebihi umur 65 dengan osteoporosis, mereka yang mengambil EPA dan GLA tambahan mempunyai kehilangan jisim tulang yang rendah (lebih 3 tahun) berbanding mereka yang dalam kumpulan kawalan. Ramai di antara wanita-wanita ini juga mengalami peningkatan kepadatan tulang selepas mengamalkan omega-3 dan omega-6. 

8. Depresi / kemurungan

Kajian mendapati hasil yang pelbagai bagi mereka yang mengambil asid lemak omega-3 boleh membantu gejala kemurungan. Beberapa kajian telah mendapati bahawa orang yang mengambil Omega-3 selain preskripsi antidepresi mempunyai peningkatan yang lebih besar berbanding mereka yang mengambil antidepresi sahaja. Kajian lain menunjukkan bahawa pengambilan omega-3 asid lemak membantu melindungi daripada kemurungan postpartum. 



Dalam kajian klinikal dari 30 orang dengan gangguan bipolar, mereka yang mengambil minyak ikan sebagai tambahan kepada rawatan preskripsi standard untuk gangguan bipolar selama 4 bulan, mengalami perubahan emosi yang lebih sedikit dan berulang berbanding mereka yang menerima placebo. 


Bukti klinikal awal menunjukkan bahawa penghidap skizofrenia mungkin mempunyai peningkatan dalam gejala apabila diberi omega-3 asid lemak. 


Kanak-kanak dengan gangguan perhatian defisit / hiperaktif (ADHD) mungkin mempunyai tahap asid lemak perlu yang rendah (termasuk EPA dan DHA). Dalam kajian klinikal hampir 100 kanak-kanak lelaki, mereka yang mempunyai tahap asid lemak omega-3 yang lebih rendah telah belajar lebih banyak dan berjaya mengurangkan masalah tingkah laku (seperti amarah dan gangguan tidur) berbanding kanak-kanak lelaki dengan Omega-3 asid lemak tahap normal.

12. Kemerosotan kognitif

Beberapa kajian menunjukkan bahawa kurang pengambilan asid lemak omega-3 dikaitkan dengan peningkatan risiko kemerosotan kognitif berkaitan usia atau demensia, termasuk penyakit Alzheimer (nyanyuk). Para saintis percaya bahawa DHA dalam omega-3 boleh menghalang diri terhadap penyakit Alzheimer dan demensia.

13. Masalah kulit

Dalam satu kajian klinikal, 13 orang dengan sensitiviti matahari dikenali sebagai dermatitis foto menunjukkan kurang kepekaan terhadap sinar UV selepas mengambil makanan tambahan minyak ikan. Namun, pelindung matahari topikal adalah lebih baik untuk melindungi kulit daripada kesan kerosakan akibat matahari daripada asid lemak omega-3. Dalam kajian yang lain 40 orang dengan psoriasis, mengamalkan EPA bersama ubat-ubatan preskripsi mereka. Keadaan mereka lebih  baik daripada mereka yang dirawat dengan ubat-ubatan sahaja. 

14. Penyakit radang usus 

Beberapa kajian menunjukkan bahawa asid lemak omega-3 dapat membantu apabila ditambah kepada ubat-ubatan. 

15. Asma / lelah

Dalam satu kajian klinikal dari 29 kanak-kanak dengan asma, mereka yang mengambil makanan tambahan minyak ikan yang kaya dengan EPA dan DHA selama 10 bulan kurang mengalami gejala asma berbanding kanak-kanak yang mengambil plasebo. Bertindak sebagai anti-keradangan, Omega-3 mengawal berlakunya keradangan peparu. ini mengurangkan risiko serangan asma.


Soal selidik yang diberikan kepada lebih dari 3,000 orang yang berusia 49 ke atas mendapati bahawa mereka yang makan ikan kurang berisiko mengalami degenerasi makula (satu keadaan kecacatan mata yang berkaitan dengan usia. Keadaan yang serius mengakibatkan mata menjadi buta). Begitu juga, suatu kajian klinikal yang membandingkan 350 orang dengan degenerasi makula dan 500 orang tanpa penyakit mata itu mendapati mereka yang mempunyai keseimbangan pemakanan yang sihat omega-3 dan omega-6 asid lemak dan lebih banyak ikan dalam diet mereka kurang berisiko untuk mengalami degenerasi makula.

17. Senggugut

Dalam satu kajian keatas 42 wanita, pengambilan minyak ikan sebagai makanan tambahan dalam diet harian mereka berjaya mengurangkan sedikit rasa sakit ketika haid. 

18. Kanser kolon

makanan yang kaya dengan omega-3 mengurangkan risiko kanser kolorektal. Sebagai contoh, orang Eskimo, yang cenderung untuk mempunyai diet lemak yang tinggi, dengan memakan ikan yang kaya dengan Omega-3 kurang berisiko kanser kolorektal. Kajian haiwan dan kajian makmal telah mendapati bahawa asid lemak omega-3 juga mencegah kanser usus besar. Kajian awal menunjukkan bahawa pengambilan minyak ikan setiap hari dapat membantu melewatkan perkembangan kanser usus besar pada tahap awal penyakit ini. Jika anda mempunyai kanser kolorektal, tanya doktor anda sebelum mengambil sebarang makanan tambahan.

18. kanser payudara

Walaupun tidak semua pakar bersetuju, wanita yang makan makanan yang kaya dengan asid lemak omega-3 selama bertahun-tahun mungkin kurang berisiko untuk mendapat kanser payudara. Lebih banyak penyelidikan diperlukan untuk memahami kesan bahawa asid lemak omega-3 mungkin mempunyai mengenai pencegahan kanser payudara.

19. kanser prostat

Kajian penduduk berasaskan sekumpulan manusia menunjukkan bahawa diet harian yang mengandungi asid lemak omega-3 daripada ikan atau minyak ikan membantu mencegah perkembangan kanser prostat.


banyak manfaat dari pengambilan omega-3. saya pasti Omega Guard dari Shaklee memberi kesan yang terbaik berbanding minyak ikan lain yang berada di pasaran seperti yang saya sertakan perbandingan dalam entry terdahulu.

Seram pulak tengok kesan kekurangan omega-3 terutama sekali bahagian gangguan pada penglihatan. kalau dulu saya ingat untuk otak saja (mak saya bg makan Scott Emulsion yang sangat hanyir tu) tapi banyak manfaat lain untuk tubuh kita. kos mencegah lebih murah dan mudah daripada kos merawat. bak kata orang tua... cegah sebelum parah. walaupun kos rawatan boleh dibayar tapi sanggup ke nak tanggung sakitnya tu? jom ambil langkah berjaga2 sebab sihat itu nikmat yang paling mahal harganya.



Cik Pau (846053)
mobile : 012.764.0760
email : bibimie@gmail.com


Kelebihan Omega-3 dalam Omega Guard

Salam sejahtera dan selamat datang ke maipilih.com ~ rakan nutrisi anda.

Apa khabar? hari ini saya nak kongsi sedikit tentang Omega Guard. tahukah anda asid lemak Omega-3  dianggap asid lemak perlu kerana tidak dapat dihasilkan sendiri oleh badan?  oleh itu adalah penting utk mendapatkan Omega melalui sumber makanan dari diet harian atau pengambilan makanan tambahan. 

Sumber Makanan Omega-3

asid lemak Omega-3 boleh ditemui dalam ikan, seperti salmon, tuna, dan halibut, makanan laut yang lain termasuk alga dan krill, beberapa tanaman, dan minyak kacang.  Asid eicosapentaenoic (EPA) dan asid docosahexaenoic (DHA) yang ditemui dalam ikan air sejuk seperti salmon, mackerel, halibut, sardin, tuna, dan ikan hering. ALA terdapat dalam biji rami, minyak flaxseed, canola (rapeseed) minyak, kacang soya, minyak kacang soya, biji labu, minyak biji labu, krokot, minyak biji perilla, walnut, dan minyak walnut. Kesan kesihatan dari pengambilan omega-3 kebanyakannya dari kandungan EPA dan DHA. ALA dari sumber vegetarian lain yang perlu ditukar di dalam badan untuk EPA dan DHA. Sumber-sumber lain asid lemak omega-3 termasuk kehidupan laut seperti krill dan alga.

Persatuan Jantung Amerika pula mengesyorkan makan ikan (terutamanya ikan berlemak seperti ikan kembung, trout, herring, sardin, tuna dan salmon) sekurang-kurangnya 2 kali seminggu.

Fungsi Omega-3

asid lemak omega-3 memainkan peranan penting dalam fungsi otak, serta pertumbuhan dan perkembangan yang normal. Omega  juga dipercayai boleh mengurangkan risiko penyakit jantung. Kajian menunjukkan bahawa asid lemak omega-3 mengurangkan keradangan dan boleh membantu mengurangkan risiko penyakit kronik seperti penyakit jantung, kanser dan artritis. Keperluan asid lemak Omega-3 banyak tertumpu pada otak dan penting untuk kognitif (memori dan prestasi otak) serta fungsi tingkah laku. Malah, bayi yang tidak mendapat cukup asid lemak Omega-3 dari ibu mereka selama kehamilan mempunyai risiko untuk membina saraf mata dan mengatasi masalah saraf.

Simptom kekurangan 

Gejala kekurangan omega-3 asid lemak termasuk keletihan, daya ingatan yang lemah, kulit kering, masalah jantung, masalah tekanan darah tinggi, kulit bermasalah, kemurungan, dan kadar pengaliran darah  yang kurang baik. 

Perbezaan Shaklee

Setiap kapsul Omega Guard Shaklee membekalkan 330mg Omega-3, 180mg EPA dan 120mg DHA.

Omega Guard dihasilkan melalui satu proses penyulingan proprietari tiga molekul yang memekatkan asid lemak omega-3 yang bermanfaat dan semulajadi, disamping menyingkirkan bahan-bahan logam berat merbahaya seperti merkuri dan plumbum yang terdapat dalam kebanyakan jenis ikan air laut dalam.

jadi tidak hairanlah omega guard shaklee menjadi pilihan ramai kerana terbukti ianya bergred farmaseutikal. 


Ramai orang telah memilih Omega Guard Shaklee sebagai makanan tambahan yang disahkan bahawa Omega Guard bebas daripada logam berat. Sesuai dengan motto Shaklee - berkesan, selamat dan semulajadi. 

Rebutlah peluang Omega guard beli 6 percuma 1 dan dapatkan penjimatan sebanyak RM300+. Ada lagi.. Pembelian 6 percuma 1 melayakkan anda memperolehi keahlian Shaklee secara PERCUMA. jimat kos keahlian sebanyak RM75. 

Apa lagi kelebihannya? Sudah tentu bonus tunai RMxx. Pilihan ditangan anda. Hanya yang terbaik di maipilihdotcom ~ rakan nutrisi anda. 



Fauziah Hamzah (Cik Pau) 
Shaklee ID : 846053 | Mobile : 012.764.0760 | Email : bibimie@gmail.com

Pemimpin hebat di Rakan Nutrisi

Selamat datang ke maipilihdotcom ~ rakan nutrisi anda. 

Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan selamat berhujung minggu. Minggu peperiksaan telah pun berakhir dan kini anak2 saya teruja menunggu cuti sekolah bermula. Apa rancangan anda di musim cuti sekolah nanti ya? Semoga anda dapat meluangkan masa berkualiti bersama keluarga masing2. 

Hari ini saya nak share tentang beberapa orang pemimpin (leader) yang hebat2 dalam Rakan Nutrisi. 


Shareena Hashim
Seorang pemimpin yang gigih, sangat berdikari dan bertanggungjawab terhadap anak2nya. Bekerja sepenuh masa di salah sebuah bank terkemuka di Bangsar, beliau merupakan seorang yang berusaha memberi komitmen terhadap perkembangan bisnes Shaklee pimpinannya. 

Penglibatannya dalam bisnes Shaklee bermula ketika anak lelakinya kerap diserang asma dan sering mengunjungi hospital untuk mendapatkan rawatan. Keadaan ini menjadikan tumpuan terhadap kerja2 dipejabatnya terganggu. Setelah mengamalkan Shaklee, anaknya pulih dan akhirnya tidak perlu lagi bergantung kepada peralatan dan ubat2an untuk asma. Alhamdulillah, Allah temukan dengan Shaklee sebagai penawarnya. 

Sebagai seorang ibu yang mempunyai 5 orang anak, beliau mampu menguruskan rumahtangga tanpa pembantu rumah malahan masih boleh meluangkan masa mengikuti program2 anjuran Shaklee mahu pun anjuran kumpulan pemimpin yang lain. 

Kesungguhan beliaulah yang membuatkan saya rasa teruja untuk membantu dan melihat beliau melangkah ke tahap seterusnya. Hanya memerlukan seorang pemimpin saja lagi di bawahnya untuk beliau menempatkan diri sebagai Coordinator. Saya pasti dengan kesungguhan yang beliau tunjukkan, pasti akan tercapai jua. 

Sudikah anda menjadi calon pemimpin di bawah pimpinannya? 


Norazlina Azam
Seorang lagi pemimpin di Rakan Nutrisi yang cekal bertahan di saat orang lain telah berputus asa lantaran perlbagai isu yang melanda Shaklee. 

Beliau pada awalnya kenalan maya saya sekitar tahun 1997. Tamat pengajiannya pada 2001 di MMU, beliau menjadi rakan serumah saya memandangkan beliau mendapat kerja di Damansara Utama dan rumah sewa saya kebetulan kosong ketika itu. kenaikan (public transport) juga mudah untuk ke tempat kerja, maka dari rakan alam maya menjadi rakan serumah. 

Menyertai Shaklee ketika saya mula serius pada tahun 2012. Beliau bermula dengan set kesihatan tulang kerana suaminya mengalami masalah slip-disc. Kini beliau mengamalkan set diet disamping set untuk kanak2 buat dua orang cahayamatanya.   

Beliau menetap di Johor manakala saya di Selangor namun itu tidak menghalang perhubungan upline dan downline. Bimbingan berterusan dibuat secara online dan sekali sekala offline bila saya pulang ke Johor. Kini beliau dalam fasa menaiki rank senior supervisor. Semoga Allah permudahkan perjalanan bisnes kedua2 anak saya ini. Amin...

Jika anda ingin memulakan bisnes Shaklee dibawah pimpinan mereka berdua, atau mendapatkan produk Shaklee secara Cash On Delivery, bolehlah menghubungi mereka melalui info yang disertakan. 






Pemimpin hebat di Rakan Nutrisi

Selamat datang ke maipilihdotcom ~ rakan nutrisi anda. 

Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan selamat berhujung minggu. Minggu peperiksaan telah pun berakhir dan kini anak2 saya teruja menunggu cuti sekolah bermula. Apa rancangan anda di musim cuti sekolah nanti ya? Semoga anda dapat meluangkan masa berkualiti bersama keluarga masing2. 

Hari ini saya nak share tentang beberapa orang pemimpin (leader) yang hebat2 dalam Rakan Nutrisi. 


Shareena Hashim
Seorang pemimpin yang gigih, sangat berdikari dan bertanggungjawab terhadap anak2nya. Bekerja sepenuh masa di salah sebuah bank terkemuka di Bangsar, beliau merupakan seorang yang berusaha memberi komitmen terhadap perkembangan bisnes Shaklee pimpinannya. 

Penglibatannya dalam bisnes Shaklee bermula ketika anak lelakinya kerap diserang asma dan sering mengunjungi hospital untuk mendapatkan rawatan. Keadaan ini menjadikan tumpuan terhadap kerja2 dipejabatnya terganggu. Setelah mengamalkan Shaklee, anaknya pulih dan akhirnya tidak perlu lagi bergantung kepada peralatan dan ubat2an untuk asma. Alhamdulillah, Allah temukan dengan Shaklee sebagai penawarnya. 

Sebagai seorang ibu yang mempunyai 5 orang anak, beliau mampu menguruskan rumahtangga tanpa pembantu rumah malahan masih boleh meluangkan masa mengikuti program2 anjuran Shaklee mahu pun anjuran kumpulan pemimpin yang lain. 

Kesungguhan beliaulah yang membuatkan saya rasa teruja untuk membantu dan melihat beliau melangkah ke tahap seterusnya. Hanya memerlukan seorang pemimpin saja lagi di bawahnya untuk beliau menempatkan diri sebagai Coordinator. Saya pasti dengan kesungguhan yang beliau tunjukkan, pasti akan tercapai jua. 

Sudikah anda menjadi calon pemimpin di bawah pimpinannya? 


Norazlina Azam
Seorang lagi pemimpin di Rakan Nutrisi yang cekal bertahan di saat orang lain telah berputus asa lantaran perlbagai isu yang melanda Shaklee. 

Beliau pada awalnya kenalan maya saya sekitar tahun 1997. Tamat pengajiannya pada 2001 di MMU, beliau menjadi rakan serumah saya memandangkan beliau mendapat kerja di Damansara Utama dan rumah sewa saya kebetulan kosong ketika itu. kenaikan (public transport) juga mudah untuk ke tempat kerja, maka dari rakan alam maya menjadi rakan serumah. 

Menyertai Shaklee ketika saya mula serius pada tahun 2012. Beliau bermula dengan set kesihatan tulang kerana suaminya mengalami masalah slip-disc. Kini beliau mengamalkan set diet disamping set untuk kanak2 buat dua orang cahayamatanya.   

Beliau menetap di Johor manakala saya di Selangor namun itu tidak menghalang perhubungan upline dan downline. Bimbingan berterusan dibuat secara online dan sekali sekala offline bila saya pulang ke Johor. Kini beliau dalam fasa menaiki rank senior supervisor. Semoga Allah permudahkan perjalanan bisnes kedua2 anak saya ini. Amin...

Jika anda ingin memulakan bisnes Shaklee dibawah pimpinan mereka berdua, atau mendapatkan produk Shaklee secara Cash On Delivery, bolehlah menghubungi mereka melalui info yang disertakan. 






Pilih kenaikan gaji 4.5% setahun atau RM450 sebulan

salam sejahtera dan selamat datang ke maipilihdotcom ~ rakan nutrisi anda. 
Alhamdulillah masih lagi diberi peluang untuk meneruskan kehidupan dan berkongsi informasi tentang penjagaan kesihatan dengan para pembaca. Hari ini saya nak share tentang pilihan yang anda ada iaitu samada kenaikan gaji sebanyak 4.5% setahun atau RM450 sebulan. 

Makan gaji atau berniaga sendiri, mana lebih untung?

Sebelum ini saya bekerja di salah sebuah badan berkanun di ibu kota. kenaikan gaji yang diperolehi ialah sebanyak 4.5% setiap tahun. jom buat matematik sikit. bagi sel2 otak cergas. 



Contoh KENAIKAN GAJI SETAHUN SEKALI ketika saya menjawat jawatan pegawai di salah sebuah badan berkanun. penerimaan gaji setiap bulan adalah pada jumlah yang sama. Januari sebanyak RM3423 dan berakhir Disember sebanya RM3423 juga.

Berikut adalah contoh pengiraan kenaikan pendapatan setiap bulan dengan bisnes Shaklee.


Pada akhir cycle, pendapatan akhir ialah sebanyak RM5650 berbanding dengan permulaan cycle cuma RM600. kenaikan pendapatan lebih dari RM30K setahun. WOW...! Berapa jumlah kenaikan pendapatan sebenarnya tidak tetap. Ia bergantung kepada sejauh mana kemampuan dan usaha anda mengembangkan bisnes ini. Itulah harga yang Shaklee bayar atas usaha keras berkongsi kebaikan dengan pembaca diluar sana selain usaha membimbing downline sehingga boleh mencapai pendapatan 4 angka seperti mana yang upline pernah rasai... Yang paling utama di sini ialah ANDA BERHAK MENENTUKAN BERAPA BANYAK KENAIKAN  YANG ANDA MAHU PADA SETIAP BULAN.

Doa saya semoga lebih ramai lagi yang dapat dibantu. Jangan lepaskan peluang! mulakan langkahmu di sini ---->>



Fauziah Hamzah (Cik Pau)
Shaklee ID : 846053 | Mobile : 012.764.0760 | Email : bibimie@gmail.com

Minyak ikan untuk perkembangan bayi dalam kandungan

Salam sejahtera dan selamat datang ke maipilihdotcom ~ rakan nutrisi anda. Hari ini nak share kepentingan pengambilan minyak ikan untuk perkembangan bayi dalam kandungan. 

Omega guard yang membekalkan omega-3 untuk ibu hamil dengan nisbah 180mg EPA dan 120mg DHA dalam sebiji kapsul. 

Omega-3 penting untuk perkembangan saraf otak dan memori bayi serta membantu pembentukan saraf mata bayi. Disebabkan omega-3 tidak dapat dihasilkan sendiri oleh tubuh, maka perlu diambil samada dari sumber makanan atau pengambilan makanan tambahan seperti omega guard. 




Masalah ibu hamil yang biasa ialah vericose vein iaitu urat2 yg timbul dibahagian kaki akibat darah terkumpul. Kaki merupakan bahagian yang menampung berat badan yang semakin bertambah mengikut perkembangan bayi. Oleh itu kaki menerima tekanan untuk menanggung berat badan ibu dan bayi. Bagi melegakan masalah ini, omega guard mampu memecahkan gumpalan darah tersebut dan membersihkan saluran darah daripada plak yg terdapat pada dinding2 saluran darah. 



Promosi Omega Guard sepanjang November

Salam sejahtera dan selamat datang ke maipilihdotcom ~ rakan nutrisi anda. 

Wahhh... Promosi hebat bulan Nov 


Beli 6 percuma 1. 

Siapa yang memerlukan Omega Guard?
1. Ibu hamil (untuk perkembangan otak bayi dlm kandungan, kurangkan risiko lahir pramatang, dan mengurangkan alahan bayi slepas bayi dilahirkan)

2. Ibu menyusu (untuk perkembangan otak bayi). Sbg anti inflamasi utk kesihatan peparu bayi yang masih belum matang. 

3. Kanak2 (Usia 0-6tahun) adalah peringkat umur yg sangat kritikal dimana pertumbuhan otak yg yg pintar perlukan makanan yg kaya dgn asid lemak Omega 3, DHA dan EPA. bagus utk sistem imunisasi kanak2,mengatasi masalah asma dan eczema)

4. Individu yang ingin mengawal berat badan (omega 3 meningkatkan hormon Leptine yg mengawal selera makan dan membakar lemak lebih cepat)
Individu yg ingin meningkatkan kepekaan, daya ingatan, kecekapan bekerja 

5. Lelaki yg mementingkan kesihatan - memelihara dari penyakit jantung, strok, obesiti, kencing manis dan byk lagi

6. Wanita yg mementingkan kecantikan (flawless skin) dan kesihatan(tulang dan sendi)

Jangan ketinggalan. Dapatkan omega guard pada harga hebat hanya di maipilihdotcom ~ rakan nutrisi anda. 


Blogging Contest

Selamat datang ke maipilihdotcom ~ rakan nutrisi anda.

Okeh tak template baru blog ni? aha... ini yang nak buat contest nih sempena pelancaran template baru dan birthday anak saya Nur Amirah Sofiyyah Helmy yang pertama.

Contest ini akan berlangsung selama sebulan di bulan Oct 2014.
1. terbuka kepada BUKAN SID.
2. memblog tentang masalah kesihatan anda, ibu, ayah, suami, anak, atau
3. ingin mencuba mana2 produk keluaran Shaklee. kenapa?
4. atas sekali sebelum tulis entry tu letak logo maipilihdotcom dan linkkan ke alamat http://maipilihdotcom.blogspot.com


5. lepas tulis blog, tulis link entry tersebut dalam ruangan komen di bawah.

5 orang pemenang akan dipilih. Hadiahnya :

1. ESP
2. Mealshakes
3. Vitamin E
4. Alfalfa & Lecithin
5. Ostematrix & B complex



mudah jer... pastu ajak kawan2 join contest ni ya...
tq






Mobile : 012.764.0760 | Email : bibimie@gmail.com

Eksklusif : Jana pendapatan sampingan 4 angka

Salam sejahtera dan selamat datang ke maipilihdotcom ~ rakan nutrisi anda.

apa khabar? bersawang pula blog ni. ada masalah sedikit dengan port internet sejak akhir2 ni hujan lebat guruh kilat sampai rosak talian internet ni. So hari ini saya nak share tentang berita Eksklusif : Jana pendapatan sampingan 4 angka. apa yang eksklusifnya ialah secara langsung dari meja mentor jutawan muda Shaklee iaitu Presidential Master Shareeza Hashim.

Menyertai Magic class yang pertama sebagai fasilitator. 

Anak saya yang paling depan ni, Azmahani menyertai Magic class pada hari kedua. 

Magic Class ini khas untuk susur galur ahli yang direct dibawah PM Cery..... tapi yang terpilih saja tau. Oleh kerana saya ni anak PM Cery, jadi susur galur saya ke bawah tak kira berapa tingkat boleh datang menyertai kelas magic ini. 

Apa yang eksklusifnya selain secara personal dengan PM Cery ialah tumpuan yang dapat diberikan. hanya 5 orang untuk satu sesi jadi kumpulan yang kecil seperti ini lebih mudah untuk Q&A. pengisian kelas ini ialah tentang memulakan bisnes Shaklee. memulakan biz Shaklee nampak mudah tapi kalau tiada matlamat yang jelas pastinya tak tau bagaimana nak mula. ramai juga yang dah lama tapi tak berganjak... masih lagi master distributor. akhirnya menguburkan impian untuk kaya dan berjaya. bila kita tak bertindak, orang lain pula yang akan ambil tempat kita. kan dah rugi tu... 

Sertai Magic class Eksklusif : Jana pendapatan sampingan 4 angka untuk memulakan bisnes Shaklee. langkah awal ialah mendaftarkan diri sebagai pengedar Shaklee samada dengan bayaran RM75 atau perolehi keahlian secara percuma dengan Promosi yang bakal berakhir ini... Beli 6 ESP dan percuma 1, atau sebarang pembelian dengan nilai RM650. 

kalau mau boleh rojer ya... daaa


Fauziah Hamzah (Cik Pau)
Shaklee ID : 846053 | Mobile : 012.764.0760 | Email : bibimie@gmail.com

Pengambilan ESP boleh menggemukkan

Selamat datang ke maipilihdotcom ~ rakan nutrisi anda.



Memandangkan promosi ESP produk yang paling hot ini masih belum berakhir maka saya nak kongsikan bagaimana pengambilan ESP boleh menggemukkan anda jika sekiranya anda bercadang untuk memasukkannya dalam regim diet anda. 

Jom baca beberapa fakta tentang protein  & ESP

1) Apakah protein?
Protein adalah polimer kepada 20 molekul ringkas amino asid yang terikat pada ikatan peptida. 

2) Apakah fungsi protein dalam tubuh manusia 
* bahan asas untuk membina tisu, otot, organ, rambut dan kulit, dan juga sel darah. kalau rumah dibina dengan batu bata, human body dibina dari protein
* bahan penjana tenaga. proses penguraian protein kepada molekul teringkas asid amino juga membebaskan tenaga

3)Makanan sumber protein 
a) Sumber haiwan seperti daging, telur, ikan dan produk susu 
kelebihannya - mempunyai hampir semua 20 asid amino yang diperlukan manusia
kekurangannya - mengandungi lemak dan kolestrol yang tinggi dan membahayakan manusia jika pengambilan kerap

b) Sumber tumbuhan bijirin, kekacang, gandum, barli, beras, jagung, soya
kelebihannya - mempunyai kandungan lemak dan kolestrol yang rendah
kekurangannya - tidak mempunyai semua asid amino yang diperlukan manusia

4) Apakah ESP
Shaklee ESP powder is a good source of soy protein. Membekalkan 14 gram protein soya berkualiti tinggi dari kacang soya non-GMO. Mengandungi protein lengkap dengan semua asid amino perlu yang tidak dapat dihasilkan sendiri oleh badan. Istimewanya ESP BEBAS LAKTOSA DAN KOLESTEROL. 

5) Kenapa perlu beli Shaklee ESP:

* Provides sustained energy and helps ward off hunger because it provides a constant source of energy.
* Soy protein helps to reduce cholesterol.
* Contains five essential B vitamins, half the Daily Value for calcium, and soy isoflavones. Studies have shown that soy helps regulate hormonal balance during the transitional period of menopause.
* This non-GMO soy protein is produced under an Identity Preservation Program (IPP), which means that the soybeans are tightly monitored and controlled from planting through processing.
* Low glysemic index
* Total sugar in product yang sangat rendah 9gram/3 sudu. Paling penting gula dalam ESP dalam bentuk molekul paling ringkas

6) Siapa perlukan ESP
a) Individu sihat yang inginkan hidup aktif dan bertenaga - ESP membekalkan tenaga segera dan berpanjangan
b) Individu yang ingin ANGGUN(berat badan ideal, bentuk badan elok, kulit mulus, rambut bersinar) - lihat fakta (2). pengambilan ESP membekalkan protein yang akan digunakan untuk membina badan yang sihat.
c) Ibu hamil - pengambilan ESP membekalkan tenaga, membantu mengurangkan paras gula dalam darah, membekalkan sumber protein untuk perkembangan bayi
d) Ibu menyusu - pengambilan protein dan kalsium sangat penting untuk pembentukan susu ibu.
d) Pesakit diabetes - gi yang rendah, kandungan gula rendah menjadikan ESP makanan tambahan terbaik
e) Ahli bina badan - peratusan protein tinggi (50%) dalam ESP membantu membina otot dengan pesat percentage protein dalam ESP paling tinggi compare to protein shake lain yang ada di pasaran. 

7) Isu - betulkah makan ESP boleh menggemukkan? 

Semua protein yang dimakan, JIKA TIDAK DISALURKAN/DIGUNAKAN akan ditukarkan KEPADA LEMAK. Lemak itulah yang menggemukkan anda.

Ambil ESP dengan cara dan dos yang betul tidak akan membuatkan anda gemuk.

Bagaimana ?
1) Sebelum makan - ini akan membuatkan anda berasa kenyang dan secara automatik mengurangkan kuantiti makanan selepas itu.
2) Elakkan mengambil ESP sebelum tidur - ini kerana protein, karbohidrat dan lemak tidak diproses ketika anda kurang aktif dan kemungkinan besar akan ditukar kepada lemak.

nota tambahan :

fahami 

"gemuk" adalah tidak sama dengan "berotot"
1) badan membesar tidak baik(read: gemuk) terjadi kerana pembentukan lemak.
Indicator - isi di bawah kulit lembik dan menggeleber

2) badan membesar baik(read: berotot) terjadi kerana pembentukan otot.
Indicator - isi di bawah kulit pejal dan padat

Ketahui keperluan kalori anda. Ini bg memastikan anda tidak mengambil makanan dengan kalori berlebihan yang akan mengakibatkan anda menjadi gemuk. 

Jadi.... Bukan salah ESP kalau result yang anda dapat adalah sebaliknya ya. 
Saya sendiri susut 7kg selepas konsisten dengan ESP. 

Dapatkan stok anda sekarang sebelum promosi berakhir dan selagi stok masih ada. 





Fauziah Hamzah (Cik Pau) 
Shaklee ID : 846053 | Mobile : 012.764.0760 | Email : bibimie@gmail.com

Pengalaman manis dengan Shaklee

Selamat datang ke maipilihdotcom ~ rakan nutrisi anda. 

Hari Isnin pada kebiasaannya orang gelar Monday Blues sebab rasa macam malas nak pergi kerja lepas cuti hujung minggu. Tak hairanlah kalau hari Isnin ramai yg sampai lewat di pejabat sebab terlajak tidur... Huhuhu... Saya pun dulu gitu tapi sekarang tidak lagi. Hari ini saya kongsikan moment manis setelah berkecimpung dalam shaklee selama 3 tahun. 

Sudah tentu pengalaman paling manis saya ialah kembali sihat seperti sediakala. Nikmat kesihatan sangatlah tidak ternilai. Lagi pula sebagai ibu dan isteri, tentulah saya amat diperlukan oleh anak-anak dan suami. Saya mesti berada dalam keadaan sihat utk menjaga keperluan mereka dan tak mau menyusahkan orang lain kalau tiba-tiba jatuh sakit. 

Pengalaman manis yang lain bila mana dapat meraih pendapatan sampingan 4 angka. Pendapatan sampingan ni pulak x memerlukan saya utk keluar rumah, mengharung jammed, bermodal tambang dan membanting tulang. Semuanya dilakukan secara online bermodalkan masa terluang atau sambil2 menyusu anak dan menonton tv pun boleh buat. Modal lain ialah jari yang sihat supaya dapat menaip dengan lancar. Hahaha... 

Saya pernah juga ronda-ronda Pasar Seni suatu ketika dulu. Tanya setiap kedai kalau derang nak terima budak part time. Saya plan lepas habis kerja pukul 5 ptg sambung kerja part time smpi pukul 9 mlm. Lepas tu balik lah naik keretapi. Tapi bila fikir nanti saya tak ada masa dengan keluarga, sian pulak anak-anak yang masih kecil memerlukan perhatian. Suami pun sama laa... Baby paling besar yang kena jaga hatinya. 

Alhamdulillah tak lama lepas tu saya jumpa bisnes Shaklee. Tentulah saya rasa teruja dapat duit tepi rm2000 sebulan... Banyak tuu... Lebih dari separuh gaji saya ketika itu. Tambahan lagi dengan bimbingan berterusan mentor saya, PM cery maka dapatlah saya pertingkatkan bonus saya hingga sama banyak dengan gaji. 

Seterusnya kemanisan biz shaklee ni saya dapat hadiahkan percutian 5 bintang kepada suami saya melalui Shaklee local conference di Sabah. Hadiah ini sebagai tanda terima kasih kerana menyokong usaha saya selama ini dalam biz shaklee. Masakan tidak, dialah PA saya. Si tukang pos, tukang bungkus, rider pergi beli stok, tukang redah jammed berhujan berpanas nak pergi beli stok di wangsa maju. Dialah tulang belakang saya. PA tak berbayar tapi dapat percutian 5 bintang. Ok laa tu kan? 

Lagi... Kenangan manis dapat beli Exora merah untuk menggantikan kelisa biru. Anak dah nak masuk 5 masa tu. Bertahan dengan kelisa tu sampai anak 4 memang sarat kereta tu. Bila beli kereta besar jadi makin x muat pulak sebab mcm banyak barang nak disumbatkan... Hahaha... Saya apply loan kereta selepas memenuhi kelayakan untuk bonus kereta. Jadi Exora tu, Shaklee yang belanja saya.. Hehehe..

Owh.. Ada lagi kenangan manis bila anak cucu susur galur saya dapat award di local national conference yang berlangsung pada Jun lalu. Kita bukan nak senang sorang2. Kalau saya boleh dapat, tentulah saya mahu susur galur saya rasa benda yang sama. Saya dah merasa 5 angka dan saya nak pastikan anak cucu semua sampai ke tahap 5 angka. 

Eh.. Hampir terlupa. Kenangan manis yang amat bermakna dalam hidup saya ialah meletak jawatan setelah 10 tahun berkhidmat dengan salah sebuah agensi kerajaan dan pendapatan Shaklee saya ketika itu dua kali ganda jika dibandingkan dengan gaji. Syoknya mengasuh anak2 dirumah memang  tak tergambar tambahan lagi kes2 anak kecil mati di taska seakan menjadi wabak. Syukur saya dapat menjaga Amirah sofiyyah dan memasak untuk keluarga dengan air tangan sendiri di rumah. Alhamdulillah. 

Gambar di bawah sewaktu motivation rally yang baru saja berlangsung. Ada lagi gambar susur galur saya. Next entry nanti saya cerita tentang anak2 saya pula ya. 



Mahu mulakan bisnes Shaklee? Jangan takut untuk mencuba kerana semua miliki  peluang yang sama. Dengan Shaklee hidup anda pasti berubah. 


Tips memulakan bisnes Shaklee dan jana pendapatan 5 angka

Salam sejahtera dan selamat datang ke maipilihdotcom ~ rakan nutrisi anda.

Apa khabar? Semoga anda semua dalam rahmat Allah selalu. Terima kasih kerana mengunjungi maipilihdotcom. Tentu anda tertarik dengan tajuk diatas dan tak sabar nak tau tips memulakan bisnes Shaklee dan jana pendapatan 5 angka. Okeh boleh tarik nafas..... dan start baca.

Segalanya bermula ketika saya mencari supplement untuk meningkatkan penghasilan susuibu. Ketika itu anak saya baru berusia 8 bulan dan pada masa yang sama, saya juga mengalami masalah kesihatan lain. Jadi kerana bimbangkan keadaan bertambah teruk, saya berusaha mencari penawar untuk mengembalikan kesihatan di samping menambah susuibu. Alhamdulillah saya ditemukan dengan insan hebat, Presidential Master Cery yang telah membimbing dan membuka jalan untuk saya berkecimpung dalam bisnes Shaklee.

Jika dikira dari tempoh masa saya serius menjalankan bisnes shaklee ini, sudah melangkaui tiga tahun lamanya. Satu tempoh yang agak panjang tetapi banyak pengalaman yang dapat saya timba selama ini. Jatuh bangun, penerimaan, penolakan, konflik, krisis, boikot... banyak sangat kalau nak cerita. Tapi walau badai melanda saya tetap berdiri dan masih lagi kekal dalam bisnes Shaklee kerana saya yakin dengan produk Shaklee yang berkualiti dijamin berkesan, selamat dan semulajadi. Sistem pemasaran Shaklee yang adil juga telah menambat hati saya untuk kekal dan bertahan sehingga kini.



Bagaimana harus anda mulakan?

1. Perkara pertama sekali yang perlu anda lakukan ialah menyertai keahlian Shaklee dengan bayaran RM75 atau keahlian percuma dengan sebarang pembelian sekurang-kurangnya RM650.
2. Menggunakan produk Shaklee dan merasai sendiri perbezaan yang anda alami selepas menggunakannya.
3. Berkongsi dengan umum tentang perasaan anda terhadap kesan2 yang berlaku selepas menggunakan produk Shaklee selama beberapa tempoh.
4. Mula membina empayar anda dengan mengajak rakan taulan, sahabat handai dan saudara mara menyertai misi anda untuk menggunakan dan memulakan perkongsian pengalaman kesan dari penggunaan produk Shaklee.

Ia cuma empat langkah mudah untuk memulakan bisnes Shaklee. Jadi apakah tips untuk menjana pendapatan 5 angka?

Untuk menjana pendapatan 5 angka, ia lebih mudah dari apa yang anda sangka. Ada dua cara untuk anda pilih yang sesuai dengan jiwa anda
  1. Meneruskan perkongsian tanpa jemu dan berurusan jual beli secara “direct selling”.  Hanya anda seorang yang membuat jualan produk dengan jumlah yang besar. Anda akan perolehi untung runcit dan bonus yang dikira melalui unit belian atau UV.
  2. Meneruskan perkongsian tanpa jemu dan berurusan jual beli secara “direct selling”. Di samping itu, anda mendaftarkan downline di bawah anda dan memberi bimbingan bagaimana membuat jualan produk Shaklee menggunakan cara 4 langkah yang tersebut diatas.

Cara kedua lebih mudah untuk menjana pendapatan 5 angka kerana Shaklee membayar anda sebagai fasilitator yang memberi bimbingan kepada downline. Dan yang lebih menarik lagi ialah Shaklee membayar sehingga 6 tingkat di bawah anda. Secara tidak langsung dengan cara ini juga, anda telah mengajak dan membantu lebih ramai orang menjana pendapatan, berbanding cara pertama yang hanya tertumpu kepada pendapatan diri sendiri. Fokusnya ialah membantu lebih ramai orang untuk memperbaiki tahap kesihatan dan kewangan. Anda akan perolehi pelbagai jenis bonus lain seperti bonus kereta, bonus kepimpinan dan tiket percutian 5 bintang secara percuma.

Terlalu panjang untuk saya huraikan satu persatu tentang menjana pendapatan 5 angka. Bagi anda yang berminat untuk memulakan bisnes Shaklee, kami melancarkan #ProjekBuatDuitRM500 pada bulan ini. Kalau pemberian BR1M setahun sekali, dengan Shaklee anda mampu mendapatkannya pada setiap bulan. Jika pernah terlintas difikiran anda untuk menjana pendapatan sampingan, inilah peluang yang harus anda cuba.


Anda boleh mengisi borang di sini dan akan dihubungi semula. Terhad untuk 20 orang yang terawal sahaja tau.  






Mobile : 012.764.0760 | Email : bibimie@gmail.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...